توصیه هادرمان خانگی

درمان بی حسی دست و پا

۱۰ درمان خانگی بی حسی دست و پا

بی حسی دست و پا که بیشتر با خواب رفتن دست و پا آن را می شناسیم به معنی فقدان یا کاهش حس لامسه در این نواحی است. سایر علائم این وضعیت شامل احساس سوزش یا گزگز، درد شدید، یا احساس ضعف در دست‌ها و پاها هستند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا با چند روش خانگی درمان بی حسی دست و پا آشنا شوید.

بی حسی دست و پا
بی حسی دست و پا

علت بی حسی دست و پا

بی حسی دست و پا جزء مشکلات بسیار شایع است. علت‌های فراوانی برای این وضعیت وجود دارند؛ از جمله فشار دائمی روی دست‌ها و پاها، قرار گرفتن در معرض اجسام سرد، فشرده شدن موقتی اعصاب، آسیب عصبی، مصرف بیش از اندازه‌ی الکل،استعمال سیگار، خستگی مفرط، عدم فعالیت، و کمبود مواد مغذی از قبیل ویتامین B12 یا منیزیوم.

گاهی اوقات، بی حسی در بخش‌هایی از بدن نظیر دست‌ها و پاها ممکن است به دلیل بروز برخی وضعیت‌های پزشکی نظیرتنگی کانال عصب مچ دست (تونل کارپال)، دیابت، میگرن، تصلب بافت چندگانه (بیماری ام اس)، و کم کاری تیروئید نیز ایجاد شود.

معمولا بی حسی‌هایی که کم‌تر از چند دقیقه طول می‌کشند باعث بروز نگرانی نمی‌شوند، ولی اگر به طور مکرر و برای دوره‌های طولانی مدت دچار بی حسی شده‌اید، حتما با پزشک مشورت کنید. این گونه بی حسی‌ها می‌توانند علامت مشکلات اساسی‌تری باشد که نیازمند انجام اقدامات درمانی مناسب هستند.

ابتلا به بی حسی در دست و پا می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. خوشبختانه، به آسانی با استفاده از برخی درمان‌های خانگیساده می‌توانید به درمان بی حسی دست و پا خودتان کمک کنید.

در ادامه، مجله سلامت نیوشانیک به ۱۰ برترین روش خانگی برای درمان بی حسی دست و پا اشاره خواهد کرد.

۱. کمپرس گرم برای درمان بی حسی دست و پا

نخستین کاری که باید برای درمان این وضعیت انجام دهید، استفاده از کمپرس گرم روی نواحی مورد نظر است. این کار به افزایش خون‌رسانی به نواحی بی حس شده کمک می‌کند. به علاوه، کمپرس گرم ماهیچه‌ها و اعصاب این نواحی را نیز آرام می‌کند.

الف. یک دستمال نخی را به آب گرم آغشته کنید.
ب. دستمال را بچلانید تا آب اضافه از آن گرفته شود؛ سپس، آن را به مدت ۵ الی ۷ دقیقه روی نواحی مورد نظر قرار دهید.
پ. این کار را آن قدر تکرار کنید تا بی حسی از دست و پای‌تان برود.

هم‌چنین، می‌توانید برای تسکین این وضعیت از دوش آب گرم یا پدهای گرمایی نیز بهره ببرید.

بی حسی دست و پا
بی حسی دست و پا

۲. ماساژ برای درمان بی حسی دست و پا

هنگام بروز بی حسی در دست و پا، ماساژ این نواحی به عنوان یکی دیگر از راه‌های ساده برای مقابله با این مشکل به شمار می‌رود. این کار جریان خون را افزایش می‌دهد؛ و از این طریق، بی حسی را کم می‌کند. به علاوه، ماساژ باعث تحریک اعصاب و ماهیچه‌ها می‌شود؛ و به این ترتیب، می‌تواند کارکرد کل بدن را بهبود ببخشد.

الف. مقداری روغن زیتون، نارگیل، یا خردل گرم را کف دست‌تان بریزید.
ب. روغن را روی نواحی بی حس شده بمالید.
پ. با حرکات دورانی و فشار ثابت انگشتان، این نواحی را دست‌کم به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید.
ت. بر حسب نیاز این کار را تکرار کنید.

۳. انجام تمرینات ورزشی برای درمان بی حسی دست و پا

فعالیت ورزشی می‌تواند جریان خون و اکسیژن رسانی را به تمام بخش‌های بدن بهبود ببخشد؛ از این رو، باعث پیشگیری از بروز بی حسی و احساس گزگز در بخش‌های مختلف بدن، از جمله دست‌ها و پاها، می‌شود. به علاوه، انجام تمرینات ورزشی به طور مرتب باعث تحرک و پویایی بدن می‌شود و از بروز بسیاری از مشکلات بدنی پیشگیری می‌کند.

الف. هر روز صبح به مدت ۱۵ دقیقه، به انجام تمرینات ساده‌ی ورزشی دست‌ها و پاها بپردازید. هم‌چنین، در محل کار، در برخی فواصل زمانی، بازوها، مچ‌ها، دست‌ها، و پاهای‌تان را با انجام تمرینات کششی و پیچشی حرکت دهید.
ب. انجام ورزش‌های قلبی و عروقی و هم‌چنین ورزش‌های هوازی به مدت ۳۰ دقیقه، ۵ روز در هفته، نیز کمک زیادی به بهبود این وضعیت خواهد کرد.
پ. جهت بهبود گردش خون به طور مرتب به انجام پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، پرش، یا شنا بپردازید.

حتما پیش از انجام تمرینات ورزشی به خوبی نرمش کنید و حرکات کششی انجام دهید؛ هم‌چنین برای ورزش باید کفش و لباس مناسب بپوشید.

توجه: اگر تمرینات ورزشی سنگین باعث ایجاد بی حسی در دست ها و پاهای تان می‌شود، از انجام این گونه ورزش‌ها خودداری کنید.

۴. زردچوبه برای درمان بی حسی دست و پا

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که به بهبود جریان خون در سرتاسر بدن کمک می‌کند. به علاوه، خواص ضد التهابی زردچوبه به کاهش درد و ناراحتی در نواحی بی حس شده نیز کمک می‌کنند.

الف. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک فنجان شیر حل کنید. این محلول را روی شعله‌ی کم حرارت دهید. مقدار اندکی عسل به آن اضافه کنید و روزی یک بار بنوشید تا جریان خون در بدن‌تان بهبود یابد.
ب. هم‌چنین می‌توانید نواحی مورد نظر را با استفاده از خمیر پودر زردچوبه و آب به مدت چند دقیقه ماساژ دهید.
پ. اگر دچار گردش خون ضعیف هستید، می‌توانید هر روز از مکمل‌های زردچوبه استفاده کنید؛ البته، قبل از مصرف هرگونه مکمل باید با پزشک مشورت کنید.

۵. نمک اپسوم

نیش عنکبوت

یکی از رایج‌ترین درمان‌های خانگی برای کاهش بی حسی، قرار دادن پاها در تشت حاوی آب گرم و نمک اپسوم است. بلورهای سولفات منیزیوم می‌توانند سطوح منیزیوم بدن‌تان را افزایش دهند و به گردش خون بهبود ببخشند. گردش خون کافی و مناسب در بدن می‌تواند به کاهش بی حسی و پیشگیری از بروز مجدد آن کمک کند.

الف. نصف فنجان نمک اپسوم را در تشت کوچکی حاوی آب گرم حل کنید.
ب. پاهای‌تان را به مدت ۱۰ دقیقه در تشت قرار دهید.
پ. این کار را هفته‌ای چند بار تکرار کنید.

توجه: افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات کلیوی نباید از این روش درمانی استفاده کنند.

۶. دارچین برای درمان بی حسی دست و پا

دارچین حاوی مواد شیمیایی و مغذی بسیاری است؛ از جمله منگنز و پتاسیم، و هم‌چنین بسیاری از اعضای مهم خانواده‌یویتامین B. خواص تغذیه‌ای دارچین به بهبود گردش خون در بازوها و پاهای‌تان کمک می‌کند؛ و از این طریق، باعث درمان بی حسی در دست‌ها و پاها می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند برای بهبود گردش خون روزی ۲ الی ۴ گرم پودر دارچین مصرف کنید.

الف. یک قاشق چای خوری پودر دارچین را در یک لیوان آب گرم حل کنید. این محلول را روزی یک بار بنوشید.
ب. روش دیگر این‌که، یک قاشق چای خوری پودر دارچین و یک قاشق چای خوری عسل را با هم ترکیب کنید و به مدت چند هفته، هر روز صبح میل کنید.

۷. بالا نگه داشته ناحیه بی حس شده

جهت کاهش بی حسی در دست و پا (بی حسی در اثر ضعف گردش خون)، بالا نگه داشتن ناحیه‌ی مورد نظر نیز می‌تواند کارساز باشد. ناحیه‌ی مورد نظر را به مدت چندین دقیقه بالا نگه دارید تا گردش خون در آن ناحیه بهبود یابد. وقتی گردش خون در ناحیه‌ی مورد نظر به شکل معمول برگردد، بی حسی در آن ناحیه بهبود خواهد یافت.

برای بالا نگه داشتن دست‌ها و پاهای‌تان می‌توانید آن‌ها را روی چند عدد بالش قرار دهید.

۸. افزایش مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B

بی حسی دست و پا
بی حسی دست و پا

جهت پیشگیری از بی حسی و گزگز دست‌ها و پاهای‌تان، مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین B، به خصوص ویتامین B6 وویتامین B12 الزامی است. این ویتامین‌ها برای کارکرد سالم دستگاه عصبی ضروری هستند و کمبودشان می‌تواند باعث بروز بی حسی در برخی بخش‌های بدن از قبیل دست‌ها، بازوها، انگشت‌ها، و پاها شود.

الف. مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین B6 و ویتامین B12 را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. برخی از گزینه‌های غذایی مناسب عبارت هستند از غلات صبحانه‌ی غنی شده، تخم مرغ، آووکادو، موز، گوشت قرمز، لوبیا، ماهی، بلغور جو دو سر، شیر،پنیر، ماست، آجیل، دانه‌های خوراکی، و میوه‌های خشک.
ب. حتی می‌توانید روزی دو بار از مکمل‌های ب کمپلکس نیز استفاده کنید. برای آگاهی از میزان مصرف و نوع مکمل مناسب، حتما با پزشک مشورت کنید.

۹. افزایش مصرف منیزیوم

کاهش میزان منیزیوم در بدن یکی دیگر از علت‌های بروز بی حسی در دست و پا به شمار می‌رود. منیزیوم از جمله مواد معدنی ضروری برای حفظ کارکرد مناسب دستگاه عصبی و بهبود گردش خون در بدن شناخته می‌شود.

الف. مواد غذایی غنی از منیزیوم مصرف کنید؛ از جمله سبزیجات پهن برگ، آجیل، دانه‌های خوراکی، بلغور جو دو سر، کره‌ی بادام زمینی، ماهی آب سرد، سویا، آووکادو، موز، شکلات تلخ، و ماست کم چرب.
ب. هم‌چنین می‌توانید روزانه ۳۵۰ میلی گرم از مکمل‌های منیزیوم مصرف کنید. با وجود این، برای اطمینان از میزان صحیح مصرف باید با پزشک مشورت کنید.

۱۰. جینکو (گیاه کهن‌دار)

جینکو (کهن‌دار) یکی از داروهای گیاهی محبوب در طب آیورودا است که می‌تواند گردش خون را در سرتاسر بدن بهبود ببخشد. از این رو، این داروی گیاهی می‌تواند مشکل بی حسی را کاهش دهد و از بروز مجدد آن پیشگیری کند.

مکمل‌های این داروی گیاهی در داروخانه‌ها و عطاری‌ها موجود هستند. میزان مصرف معمول مکمل جینکو عبارت است از ۴۰ میلی گرم، روزی ۳ بار. با وجود این، پیش از مصرف مکمل جینکو حتما با پزشک مشورت کنید، زیرا این دارو ممکن است با برخی داروهای خاص تداخل داشته باشد.

نکات تکمیلی

الف. اگر بی حسی در پاهای‌تان به دلیل نشستن و ساکن ماندن طولانی مدت در یک نقطه باشد، برای بهبود گردش خون پاهای‌تان را به آرامی حرکت دهید.
ب. از ساکن ماندن طولانی مدت در یک حالت ثابت پرهیز کنید؛ به خصوص وقتی در حالت تماشای تلویزیون یا کار با رایانه هستید.
پ. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار خودداری کنید،‌ زیرا می‌توانند گردش خون را در بدن کاهش دهند.
ت. میوه‌ها و سبزی‌های تازه بخورید، و از مصرف مواد غذایی فرآوری و تصفیه شده پرهیز کنید.

ث. برای پیشگیری از کم آبی بدن در سرتاسر روز مقدار زیادی آب بنوشید؛ کم آبی بدن می‌تواند باعث ضعیف شدن جریان خون شود.
ج. از مصرف سیگار و سایر محصولات تنباکو پرهیز کنید؛ سیگار می‌تواند بار زیادی بر دستگاه عصبی وارد کند.
چ. جهت پیشگیری از بی حسی در پاها، از پوشیدن کفش‌های نامناسب پرهیز کنید. کفش‌های پاشنه بلند یا کفش‌هایی که انگشت‌های پا را تحت فشار قرار می‌دهند می‌توانند باعث بی حسی شوند.
ح. برای کاهش بی حسی دست و پا، وزن‌تان را کاهش دهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن