توصیه هاسبک زندگی

ویتامین‌های مخصوص لاغری

به این مطلب رای بدهید

۰%

جهت رای دادن روی ستاره اول سمت راست کلیک کنید

امتیاز کاربران: ۵ ( ۳ رای)

 

 

 

 

 

ویتامین‌های مخصوص لاغری

اغلب ویتامین‌ها چون در فعل و انفعالات درون سلول نقشی را دارا می‌باشند در کمبودشان یک سری واکنش‌ها بدرستی صورت نگرفته و در بعضی موارد موجب تجمع چربی در بدن خواهند شد.

در صورت دریافت کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که وزن بدن با عملکردهایی نظیر: اشتها، گرسنگی، سرعت متابولیسم بدن، سوخت و ساز چربی و قند، سوختن کالری و … کنترل می شود.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

ریبوفلاوین، با تاثیر بر عملکرد صحیح غده تیروئید و سوخت و ساز بدن باعث تسریع در کاهش وزن بدن می‌شود.

➡ منابع غذایی: شیر، جگر و قلوه، بادام، پنیر،تخم مرغ، سبزیجات برگدار.

ویتامین B3 (نیاسین)

نیاسین باعث تبدیل چربی، کربوهیدرات و پروتئین به انرژی می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده است که نیاسین نه تنها در کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول نوع بد نقش دارد بلکه با حضور کروم Cr باعث افزایش سطح کلسترول نوع خوب شده و به فرایند کاهش وزن کمک می‌کنند.

➡ منابع غذایی: سبوس گندم، جگر، ماهی تن، مرغ، گوشت، تخم مرغ، ماهی سالمونجو، پنیر، برنج قهوه‌ای.

ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید)

پانتوتنیک اسید، مقدار انرژی بدن را زیاد می کند، توانایی بدن را برای سوزاندن چربی ذخیره شده افزایش می‌دهد و تحمل رژیم لاغری را برای شما قابل قبول تر می‌کند.

➡ منابع غذایی: جگر و قلوه، گوشت، مرغ، آجیل، گندم، تخم‌مرغ، جو دوسر، جو، دانه‌ها، سبزیجات.

ویتامین B6 (پیریدوکسین)

پیریدوکسین، به کمک عنصر معدنی روی، بر روی هضم مواد غذایی اثر می‌گذارد. همچنین در ساخت هورمون‌های تیروئیدی و سوخت و ساز بدن نقش دارد.

➡ منابع غذایی: ماءالشعیر، سبوس گندم، جو دوسر، مرغ، گوشت گاو، آوکادو، موز، برنج قهوه‌ای، کلم، تخم‌مرغ.

کولین

کولین، جزئی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد و یک ویتامین واقعی نیست. کولین برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی مفید است. کولین را برای سوزاندن چربی در بدن مصرف کنید. این ماده بسیار مهم می‌باشد. اگر مقدار کولین در بدن شما خیلی کم باشد، چربی اضافی در کبد جمع می‌شود.

➡ منابع غذایی: جگر گاو، دل گاو، زرده تخم مرغ، گل کلم، بادام زمینی.

اینوزیتول

اینوزیتول نیز مانند کولین جزئی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد و در داخل بدن ساخته می‌گردد. اینوزیتول با کولین به متابولیسم چربی‌ها کمک می‌کنند.

➡ منابع غذایی: دل و جگر گاو، سویا، تخم‌مرغ، مرکبات، دانه‌های کامل، آجیل.

ویتامین E

مصرف مکمل‌های ویتامین E در کنار پیروی از یک برنامه آموزش مقاومتی برای ساخت توده ماهیچه‌ای بدون چربی می‌تواند به صورت بالقوه‌ای در دستیابی به کاهش وزن کمک کند. این ویتامین ممکن است مکمل مفیدی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کاهش وزن باشد. همچنین بهبود عملکرد ماهیچه‌ای می‌تواند به تسریع ساخت توده ماهیچه‌ای بدون چربی کمک کند.

➡ منابع غذایی: تخم مرغ و جگر آجیل و آووکادو.

ویتامین D

رابطه معناداری بین افزایش وزن با کمبود ویتامین D در بدن وجود دارد. هرچند افزایش وزن ناشی از کمبود ویتامین D، چندان زیاد نیست، اما به ‌هر حال باید این عامل را هم در رژیم‌های لاغری در نظر گرفت. هرچه سن افراد بالاتر باشد، امکان تاثیر کمبود این ویتامین بر افزایش وزن بیشتر خواهد شد.

از این‌رو، تجویز مکمل‌های ویتامین D برای افراد چاقی که مبتلا به کمبود این ویتامین هستند، می‌تواند به روند رژیم‌درمانی کمک کند.

کلسیم

هر چند هنوز دانشمندان به درستی نمی‌دانند کلسیم با چه مکانیزمی باعث کاهش وزن می‌شود اما نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که این ماده‌ی معدنی شما را لاغر می‌کند.

چاقی شکم

محققان معتقدند افرادی که روزانه کمتر از ۷۸۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت می‌کنند بیشتر در معرض اضافه وزن قرار می‌گیرند و خانم‌هایی که ۷۸۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف می‌کنند وزن ثابتی دارند. همین پژوهش نشان می‌دهد زن‌هایی که روزانه ۱ گرم کلسیم دریافت می‌کنند لاغر می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد شانس لاغری با مصرف محصولات لبنی بالاتر است.

کوآنزیم ۱۰ Q

۱۰ Q یک ترکیب ضروری برای انتقال و تجزیه اسید چرب به انرژی است. مطالعات بالینی نشان داده‌اند که این کوآنزیم به کاهش وزن کمک می‌کند و چون در مواد غذایی به میزان ناچیز موجود است، بهترین راه تأمین آن در چنین مواردی مکمل یاری است.
مقدار پیشنهادی ۳۰- ۱۲۰ میلی‌گرم در روز است.

کروم

نقش اساسی در حساسیت سلول‌ها به انسولین ایفا می‌کند. کروم بدن، بواسطه مصرف قندهای تصفیه شده، آرد سفید و عدم تحرک بدنی تخلیه می‌شود. کروم از طریق افزایش توده عضلانی و افزایش متابولیسم بدن باعث سوزاندن چربی می‌شود.

➡ منابع غذایی: گوشت گاو، جگر، تخم مرغ، مرغ، گندم، فلفل قرمز، سیب، موز و اسفناج.

منیزیم

منیزیم به بدن کمک می‌کند تا به روش موثری از کالری‌های بدن استفاده کند. در واقع به نوعی باعث سوزاندن چربی‌ها می‌شود. برای همین کمبود این ماده‌ معدنی روی اضافه وزن تأثیر می‌گذارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن