توصیه ها

فرزندانی قد بلند و خوش تیپ

اگر فرزندانی قد بلند و خوش‌تیپ می‌خواهید، بخوانید

به این مطلب رای بدهید

امتیاز کاربران: ۵ ( ۲ رای)

 

 

 

 

اگر فرزندانی قد بلند و خوش‌تیپ می‌خواهید، بخوانید

افزایش قد، جزئی از فرایند رشد است که تحت تأثیر وراثت و محیط رخ می‌دهد اما مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده مسائل ژنتیکی است. اما عوامل محیطی متعددی تا قبل از بسته شدن صفحات رشد، این ویژگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مهم‌ترین عامل محیطی تأثیرگذار روی قد افراد، مسئله نوع و میزان تغذیه است.

پیروی از یک رژیم متنوع و متعادل، شرط لازم برای دست‌یابی به حداکثر استعداد ژنتیک برای افزایش طول استخوان‌هاست همچنین با اعمال تغییرات کوچک در نحوه و عادت‌های زندگی کردن می‌توان فرزندان بلند قدتری داشته باشیم. در ادامه با این موارد آشنا می‌شویم:

مواد غذایی که بر افزایش قد در نوجوانان تأثیر می‌گذارند

در رابطه با مصرف شیر و ماست برای افزایش قد مطالب بسیاری گفته شده است که شیر به علت دارا بودن کلسیم، ویتامین B12  و D سبب تأثیر بر استخوان‌های بدن و افزایش قد می‌شود. همچنین ماست به دلیل داشتن میزان بالا پروتئین، کلسیم و ویتامین D سبب رشد سریع‌تر استخوان‌ها شده و بعلاوه مصرف ماست سبب جذب بهتر ویتامین D نیز می‌گردد. اما مواد غذایی هستند که شاید کمتر درباره آن‌ها شنیده باشیم.

هویج

مطالعات انجام شده روی ۵۰۰ کودک ۳ تا ۱۵ سال نشان داد که کودکان در حال رشدی که بیشتر میوه‌های حاوی ویتامین A  می‌خورند سالیانه به طور میانگین ۱۰ سانتی‌متر قد می‌کشند، و این در حالی است که کودکان دیگر ۵ سانتی‌متر بلندتر می‌شوند.

علاوه بر ویتامین A، آهن و روی که در سبزیجات با برگ سبز یافت می‌شوند هم عامل مهم دیگری در رشد کودکان است. میوه‌های نارنجی خوشرنگ مثل هویج، کدو حلوایی، خرمالو، انبه، زردآلو وپرتقال را همیشه در خانه نگه‌دارید تا کودک قوی و قدبلندی داشته باشید.

جو دو سر

این ماده غذایی غنی از پروتئین می‌باشد و اگر به طور روزانه مخصوصاً در وعده صبحانه مصرف شود اثرات معجزه‌آسایی بر افزایش قد در نوجوانان خواهد داشت.

دانه‌های سویا

این دانه‌های خوراکی منبع غنی از کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و حتی فولات می‌باشد. اگر حداقل ۵۰ گرم از این دانه‌ها به صورت روزانه مصرف شود اثرات بسیار زیادی بر افزایش قد خواهند داشت. از آنجایی که این دانه‌ها حاوی پروتئین بسیار بالا می‌باشند بر تراکم بافت استخوان و افزایش طول استخوان بسیار تأثیرگذار خواهند بود. دانه‌های سویا را می‌توان به صورت بو داده شده و یا پخته در سالاد و یا به صورت تنقلات مصرف نمود. همچنین مصرف شیر سویا هم تأثیر بسزایی در افزایش قد در نوجوانان خواهد داشت.

شلغم

شلغم یکی از مؤثرترین موادغذایی برای افزایش قد شناخته شده است. این ماده غذایی از طریق تأثیر بر هورمون‌های رشد بر افزایش قد تأثیر می‌گذارد.

ریواس

شاید کمتر درباره تأثیر ریواس بر افزایش قد شنیده باشیم. اما ثابت شده است که این ماده غذایی مانند شلغم با تحریک ترشح هورمون‌های رشد سبب افزایش قد می‌گردد. ریواس خام و پخته شده اثر مشابهی بر افزایش قد خواهند داشت.

 

لوبیا

لوبیاها غنی از پروتئین مواد معدنی، فیبر و ویتامین‌ها می‌باشند. اما از همه مهم‌تر این نکته است که ترکیبات مغذی موجود در لوبیاها می‌تواند با تحریک ترشح هورمون‌های رشد سبب افزایش قد در نوجوانان شود. مصرف لوبیا پخته شده به همراه سالاد بیشترین تأثیر را خواهد داشت.

اسفناج

ثابت شده است که اسفناج بر عملکرد کل سیستم بدن، رشد مغز، ساخت سلول‌های ماهیچه و عضلات و همچنین افزایش قد تأثیر می‌گذارد. مصرف اسفناج به صورت نوشیدنی بیشترین تأثیر را بر افزایش قد داشته است به این صورت که  مقداری اسفناج را به همراهلیمو ترش در مخلوط کن ریخته و آن‌ها را مخلوط کنید.

کلم چینی

کلم چینی حاوی میزان بالا فیبر خوراکی، ویتامین، مواد معدنی و کربوهیدرات می‌باشد. اگر داشتن قد بلند برایتان یک آرزوست، توصیه می‌شود حتماً این ماده غذایی را به صورت روزانه مصرف کنید. مواد مغذی موجود در کلم چینی با تأثیر بر تحریک ترشح هورمون‌های رشد سبب افزایش قد در نوجوانان می‌شود.

تغییراتی در عادات و نحوه زندگی که بر افزایش قد تأثیر می‌گذارد:

افزایش قد در نوجوانان
ID:20375828

 

مصرف استروئیدها را محدود کنید

استروئیدها  لیپیدهای (چربی‌های) آلی می‌باشند. این ترکیبات به صورت طبیعی و مصنوعی (سینتتیک) به دست می‌آیند. استروئیدهای آنابولیک رده‌ای از داروها هستند مشتمل بر هورمون مردانه تستوسترون و گروهی از تستوسترون های مصنوعی که در مقادیر مختلف برای بدن‌سازی و افزایش حجم عضلات بکار می‌روند. تحقیقات نشان داده است مصرف استروئیدها مخصوصاً در نوجوانان سبب جلوگیری از رشد استخوان‌ها می‌شود.

به کافئین نه بگویید

با محدود کردن مصرف کافئین می‌توانید سبب افزایش در قد شوید. بر اساس تحقیقات انجام شده کافئین ارتباط مستقیم بر کاهش رشد قد ندارد اما از آنجایی که خواب مناسب و کافی سبب تأثیر بر افزایش قد می‌گردد، کافئین می‌تواند از طریق ایجاد اختلال در خواب مانع از برخورداری از رشد مناسب گردد.

وعده‌های غذایی بیشتر اما با مقدار کمتر را امتحان کنید

به جای مصرف سه وعده غذایی از شش وعده غذایی استفاده کنید و شاهد تأثیر آن بر افزایش قد باشید. این موضوع با تأثیر بر افزایش متابولیسم بدن بر افزایش قد تأثیر خواهد گذاشت. نوع ماده غذایی خورده شده و همچنین میزان آن بر تحریک ترشح هورمون رشد در بدن تأثیر خواهد داشت.

خودتان را در یک وزن ایده‌آل نگه دارید

اگر اضافه وزن دارید علاوه بر اثرات منفی آن بر سلامت بدن می‌تواند بر روی جلوگیری از افزایش قد نیز تأثیر داشته باشد. زمانی که شما وزن بالا داشته باشید سبب می‌شود، دیسک بین مهره‌ها فشرده شود و این فشردگی سبب مهار کردن رشد می‌شود. وزن بالا نه تنها فشار زیادی را به استخوان‌ها وارد می‌کند بلکه با فشار بر روی مفاصل سبب ایجاد هیکل کوتاه‌تر در فرد می‌گردد.

وعده صبحانه را حذف نکنید

وعده صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی می‌باشد که نخوردن آن می‌تواند بر رشد بدن تأثیر منفی داشته باشد. با مصرف وعده غذایی سالم و مناسب می‌توان سبب افزایش قد در نوجوانان گردید.

پنج حرکت ورزشی که سبب افزایش قد می‌شود

وزن

پریدن به سمت بالا

علت اینکه حرکت ورزشی پریدن به سمت بالا سبب افزایش قد می‌شود این است که ستون فقرات و ماهیچه‌های ساق پا کشیده می‌شوند.

لمس انگشتان پا در حالت نشسته

این ورزش از مهم‌ترین و پایه ورزش‌های کششی می‌باشد که سبب افزایش انعطاف‌پذیری در عضلات و استخوان‌ها می‌شود. این اتفاق در نهایت منجر به افزایش قد می‌گردد. برای انجام این حرکت ورزشی بر روی زمین بنشینید، پشت و ستون فقرات خود را مستقیم و راست نگه دارید پاها را در حالی که به هم چسبیده است مقابل خود دراز کنید. از کمر خم شوید و با دست نوک انگشتان پای خود را لمس کنید. توجه داشته باشید که در انجام این حرکت ورزشی نباید قوز کنید.

کشش لگن

برای انجام این حرکت ورزشی بر روی زمین به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید، دست‌ها را در دو طرف خود بگذارید به صورتی که کف دست‌ها بر روی زمین باشد. سپس باسن خود را تا حد ممکن از زمین بلند کرده و به سمت بالا ببرید. فرم پشت شما باید به حالت یک منحنی رو به بالا باشد. ۲۰ ثانیه در همین حالت بمانید سپس به حالت اول بازگردید. این حرکت را به مدت سه یا چهار بار تکرار نمایید. این حرکت سبب کشش در ستون فقرات شده که در نهایت می‌تواند منجر به افزایش قد گردد.

کشش مانند مار کبری

این حرکت ورزشی به علت تأثیر زیادی که بر افزایش قد دارد بسیار مشهور می‌باشد. این ورزش کششی به این صورت است که بر روی شکم روی زمین دراز بکشید سپس با کف هر دو دست خود بر روی زمین فشار وارد آورید و از زمین تنه خود به همراه باسن از زمین بلند کنید. ستون فقرات خود را صاف نگه دارید و به هیچ وجه قوز نکنید. در این حالت ۲۰ ثانیه مکث کنید سپس به حالت اول بازگردید. این حرکت ورزشی می‌تواند در افراد مبتدی باعث ایجاد سوزش مختصر در گردن به پایین در قسمت پشت آن‌ها و ستون فقرات گردد.

آویزان شدن از یک میله

حرکت ورزشی دیگر که ثابت شده است باعث افزایش در قد به صورت طبیعی می‌شود استفاده از یک میله و آویزان شدن از آن می‌باشد. البته این حرکت بایستی مداوم انجام گیرد. سه مرتبه در هفته و ۱۰ دقیقه در هر مرتبه می‌تواند اثرات رضایت‌بخش داشته باشد.

در پایان باید یادآور شد که آنچه در بالا ذکر شد نه به عنوان یک برنامه کوتاه‌مدت بلکه در صورت رعایت آن در طولانی‌مدت می‌تواند بر افزایش قد در نوجوانان مؤثر واقع شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن