توصیه ها

انواع روغن های آشپزخانه

انواع روغن های آشپزخانه:

سلامتی تمامی افراد خانواده به آشپزی شما بستگی دارد . پس مسئولیت بزرگی بر گردن شماست . رژیم های غذائی نسل جدید با نسل گذشته بکلی تغییر کرده.
نسل قبل بیشتر غذاهای آب پز مصرف می کردند . مثل آبگوشت . ماش یا عدس آب پز . سیر باقلا و …. که بسیاری از اوقات بصورت تلیت خورده میشد .
ولی در نسل فعلی غذاهای سرخ کردنی بیشتر مورد پسند قرار گرفته .
شما که خانم خونه هستید در انتخاب روغن مصرفی آشپزخانه خود دقت بفرمائید.
روغن های موجود در بازار بر دو دسته اند : مخصوص آشپزی و مخصوص سرخ کردنی. روغن های مخصوص سرخ کردنی تحمل حرارت بالا را دارند و می توانید با آنها هر نوع غذائی را با هر مدتی سرخ کنید ولی بقیه این تحمل را ندارند.
شما باید در آشپزخانه ۳ نوع روغن را در کنار هم داشته باشید .
۱- روغن کانولا ( کلزا ) این روغن ضمن این که مخصوص سرخ کردنی است بدلیل داشتن ماده ۳امگا فوق العاده مفید است چون این ماده در روغن ماهی و ماهی های چرب یافت میشود و حافظ سلامتی قلب و عروق شماست . مصرف هفته ای ۳ تا ۴ بار از این روغن بشما توصیه میشود .
۲- چون روغن کانولا فقط ۳ امگا دارد و فاقد ۶ امگا است پس باید برای برقراری توازن بین این دو که هر دو برای ما ضروری هستند می بایست از سایر روغنها نیز استفاده کرد . روغن ذرت و یا آفتابگردان حاوی ۶ امگا هستند و برای سرخ کردن نیز مناسب اند روغن سویا هر دو ماده ۳ امگا و ۶ امگا را با هم داراست ولی مصرف زیاد آن مناسب نیست . سعی کنید از یک روغن حتی الامکان یک بار سرخ کردن استفاده ببرید . ظرف روغن را دور از حرارت شعله های اجاق گاز بگذارید و چنانچه در محلی خنک و دور از نور بگذارید ماندگاری آن بیشتر خواهد بود .
۳ – روغن زیتون روغنی است گران قیمت و با بودجه بعضی خانواده ها سازگار نیست ولی توجه داشته باشید که بدلیل ارزش غذائی و خواص بیشمار آن خداوند در قرآن به آن قسم خورده و سوره ای هم بدین نام در قرآن نازل فرموده . در دنیا رژیم غذائی مدیترانه ای بهترین و سالم ترین رژیم غذائی شناخته شده . در این نوع غذاها که مخصوص کرانه های اطراف دریای مدیترانه مثل : ایتالیا . یونان . سوریه . لبنان و …. زیتون یکی از ارکان اصلی است و حتما در انواع و اقسام خوردنی ها وجود دارد حتی افراد بعضی از روستاها هر روز صبح یک استکان روغن زیتون دست پروده خود را سر می کشند !!!
روغن زیتون با وصف خواص بیشماری که دارد برای سرخ کردن مناسب نیست و فقط بمدت ۲ دقیقه تحمل حرارت اجاق را دارد و از آن میتوان فقط برای سرخ کردن تخم مرغ استفاده کرد و حتی نمی توان با آن املت تهیه کنید .
ولی با توجه به اینکه شما خواهر من چلو و پلو یکی از غذاهای همیشگی سفره شماست و در بعضی خانواده ها هر روز وسط سفره است . برای روغن دادن به برنج خود بهتر است از روغن زیتون استفاده ببرید چون اولا تحمل گرمای برنج را دارد و در ثانی چون روغن در ته برنج قرار می گیرد و معمولا ته دیگ مورد علاقه همه افراد خانواده است ، وجود روغن زیتون در برنج و ته دیگ آن نه تنها ضرری برای قلب و عروق ندارد بلکه ضامن سلامتی آنها نیز خواهد بود .

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن